Prestationshöjande kosttillskott

Träning har med åren blivit en del av mångas vardag i dagens samhälle. Det dagliga gympasset utförs inte bara för hälsans skull, men även för att få den där snygga, trimmade kroppen inför badsäsongen. Ett vältränat utseende är mycket önskvärt och många strävar efter en välbyggd kropp och synliga muskler. Även på sociala medier är det populärt att motivera varandra med bilder och videoklipp från gymmet i snygga träningskläder och proteinshake i handen.
Att tävla i bodybuilding har också blivit en dröm för allt fler gymentusiaster och många timmar spenderas dagligen i gymmet för att nå detta mål.
Allt fler utbildar sig till personliga tränare då efterfrågan är stor, och privata PT-timmar är mycket eftertraktade. Att den positiva inställningen till träning och hälsa ökar har en god påverkan på samhället, och detta har blivit en stor och eftertraktad marknad för den som brinner för träning.

Träningen i sig är viktig, men även kosten spelar en stor roll för att bygga muskler utan att skada kroppen, samt få den energi som behövs för att orka prestera på gymmet.
Det finns mängder av information som publiceras dagligen om hur kosten bör se ut för att nå drömkroppen. Teorierna är väldigt många, allt från LCHF-diet som bygger på fettintag utan kolhydrater till paleokost som följs genom att äta så naturliga produkter som möjligt, som exempelvis grönsaker och nötter. Vikten av proteinintag framhävs av de flesta experter, och sägs bygga muskler utan att bryta ner muskelmassan. Dock är det inte bara matintag som kan påverka din träning. Kosttillskott som är speciellt framtagna för varje gymbesökare har en mycket god påverkan på den dagliga prestationen.

Även som målmedveten träningsentusiast kan det kännas tufft att ta sig till gymmet på en grådaskig dag efter att ha arbetat åtta timmar på kontoret. Kroppen känns tung och slö, och motivationen kan ibland vara lika med noll.
Energinivån är låg och orken att lyfta fria vikter saknas helt. Faktum är att orken finns innerst inne, och med rätt tillskott kan du få en hel del hjälp på traven för att höja prestationsförmågan samt koncentrationen på gymmet. Dessa kosttillskott kallas PWO, vilket betyder Pre Workout. PWO ger dig en energikick och extra styrka inför gympasset, vare sig du tränar styrka med vikter eller kondition på löpbandet.

Det finns olika typer av PWO. Många av dem innehåller koffein vilket har en välkänd uppiggande effekt, men utöver det finns det olika slags innehåll såsom kreatin som höjer energin eller L-Arginine som har en stimulerande effekt på muskelproteinet. Då de olika typerna av prestationshöjande kosttillskott är många kan det vara bra att testa olika varianter för att hitta den som passar bäst. Det finns en hel del olika kosttillskott på marknaden i olika prisklasser, så möjligheten att hitta det perfekta kosttillskottet finns för var och en.

PWO intas innan träning eller under träningens gång och doseras enligt anvisningar. De är oskadliga för kroppen, men är man exempelvis känslig för koffein kan det vara en god idé att testa PWO med ginseng eller rosenrot istället.

About Andreas 456 Articles
Ansvarig på bard.nu och är den som skriver och publicerar alla artiklar.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*