Att synas kan kräva avancerad SEO

Om du äger en webbsida vet du säkert redan hur viktigt grundläggande SEO är för att din hemsida ska synas. För många privatpersoner och företag räcker det med att ha bra texter med relevant innehåll och kanske några väl valda nyckelord. Men, om du verkligen vill synas och få in trafik snabbt kan du behöva använda mer avancerad SEO.

Ett exempel är när en webbsida har många texter som liknar varandra, något som är vanligt förekommande i webbutiker som har snarlika produkter listade med tillhörande text. Eftersom sökmotorerna läser texterna som duplicerat innehåll kan sidan straffas och inte synas lika högt i sökresultaten. Det kan bli särskilt svårt för en stor webbutik, eftersom det är omöjligt att skapa unikt innehåll för produkter som har samma egenskaper. Som tur är finns det en lösning. 

Genom att använda canonical URL berättar man för sökmotorer vilka sidor som inte ska indexeras. Det sker genom att man skriver in en html-kod på sidan eller de duplicerade sidornas header. När man använder canonicals påverkas inte besökarna, utan de kan besöka alla sidor på webbplatsen. På så sätt skiljer det sig från 301 redirect som också visar sökmotorerna var de ska vända sig, men besökarna påverkas eftersom de omdirigeras till en annan sida. Du kan läsa mer om 301 redirect och andra http statuskoder här.

Länkar är fortfarande väldigt viktigt inom SEO, men de senaste åren har det skett en förändring med hur länkarna värderas. Sökmotoroptimering för Google är under ständig förändring även om grunderna med länkar och innehåll alltid finns kvar som en viktig del.

Stora mängder länkar som pekar på ens sida kan ge bra positioner i sökresultaten men för långsiktigt SEO-arbete är det dock kvaliteten på länkarna som räknas. Det kan vara svårt att definiera exakt vad en kvalitetslänk är, men det finns några punkter som man kan följa.

Länken bör ligga på en relevant sida, så om du exempelvis säljer trädgårdsprodukter är det bra om du får en länk från en sida som handlar om trädgårdsskötsel, odling eller något liknande. Ligger länken i text som är relevant för din verksamhet är det också bra. 

 

About Andreas 386 Articles
Ansvarig på bard.nu och är den som skriver och publicerar alla artiklar.