Motivation för entreprenörer

 

Du som driver ditt eget företag vet att det finns både bra och dåliga dagar i din verksamhet. Ena dagen går du runt med ett leende på läpparna för just denna dag har du slagit rekord vad gäller försäljning, för att nästa dag deppa för att en kampanj har misslyckats.

Att arbeta med en egen verksamhet går att jämföra med en åktur i en berg-och-dalbana, det är alltså inte en rak väg till framgång utan du kommer garanterat uppleva båda upp- och nedförsbackar. Det sätt du hanterar de motgångar som uppstår på vägen kan antingen hjälpa dig elller stjälpa dig, om inte i dag så i det långa loppet.

Nästan alla, och då säkert du som entreprenör också, skulle vilja tjäna sin första miljon så fort som möjligt. Detta är ju självklart inte så lätt som det låter, men många ser på detta som någonting de önskar och vill, men tyvärr oftast inte uppnår. Pengar är kanske inte alltid den största motivationen för människor som vill starta upp sin egna verksamhet, men en långsiktigt ekonomisksäkerhet och frihet är en av de största faktorerna som får folk att göra det.

Så när vi pratar om motivation, ska vi inte bara se till den ekonomiskaaspekten i det hela. Det finns många andra faktorer att titta på, som kan hjälpa dig att uppnå både kortsiktiga och långsiktiga mål för dig och din verksamhet.

Här följer några exempel.

Sätt upp en strategi
Alla behöver en plan, speciellt om du driver en verksamhet. Det är alltid bra att ha någon slags guide att se tillbaka till när det tar emot och allt inte går som det ska. Du kan sätta ihop en 1-års eller 5-års affärsplan där du skriver ner och planerar dina mål, hur du ska nå dessa mål och vilka resurser du behöver för att nå dessa.
Gör din affärsplan mer användbar för dig genom att hela tiden uppdatera den efter hur markanden ser ut, företagets ekonomiska situation och dina nuvarande och framtida behov.

Marknadsför ditt företag
Din motivation kommer stiga när du får någon slags bekräftelse, så gå ut och sprid ordet om din verksamhet. En ny kund kan vända på mycket, vad gäller ditt företag och hur du ser på din verksamhet. Det är faktiskt så att många små och medelstora företag inte avsätter mycket tid, uppmärksamhet och pengar på marknadsföring, vilket självklart medföljer att kundtillströmmning inte blir lika stor.
Du bör inte bara lita på dina lojala återkommande kunder, utan sätta igång med marknadsföring för ditt företag sjäv eller anlita någon att hjälpa dig med den biten om din budget tillåter.
Engagera dig i branschen i allmänhet och du ska se att du får mycket gratis och ta också vara på den stora bredden som Internet har, genom att använda denna som en marknadsföringskanal via en egen webbplats och blogg.

Ge beröm och belöna
Personer som hjälper dig bygga upp din verksamhet förtjänar också motivation och beröm. Beröm och belöna anställda som utför ett bra arbete och belöna också lojala kunder och samarbetspartners när affärerna går bra, utan dem så hade inte din verksamhet varit där den är. Att hjälpa andra med motivationen ger dig själv mycket tillbaka och är därför något som bör göras. En glad kund är en återkommande och kund och en uppskattad anställd gör helt klart det bästa jobbet.

Glöm inte att starta och driva ett företag innebär både risker och belöningar men i slutändan så är ingenting omöjligt att uppnå, om du fortsätter att vårda de saker, mål och faktorer som fick dig att starta din verksamhet från början.
Låt allt och alla inblandade i din affärsverksamhet vara en inspiration för dig att fortsätta kämpa för att uppnå dina mål och drömmar.

About Andreas 391 Articles
Ansvarig på bard.nu och är den som skriver och publicerar alla artiklar.

1 Comment

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*