Influencer marketing – Hur gör man och varför?

Detta är ett gästinlägg skrivet av Carl Kling

Den 22 Juni 2016 startade affiliatenätverket Adrecord sin systerverksamhet Interlaced Influencers vars huvudsakliga uppgift skulle komma bli att sammankoppla annonsörer med influencers på ett så smidigt och enkelt sätt som möjligt. I det här blogginlägget kommer jag, Carl Kling, berätta om varför och hur du ska jobba med influencermarknadsföring på ett framgångsrikt sätt.

Grunden till Interlaced Influencers

Konkurrensen var stor. Samma vecka som vi startade Interlaced Influencers kunde vi läsa om hur 3 influencernätverk gått i konkurs. På 2 dagar. Spännande, minst sagt. Dom som överlevde var allt som oftast dom med kapital bakom sig, då det tar tid att bygga ett förtroende i en bransch likt denna. Inledningsvis valde vi att fokusera på större profiler för att bygga ett brett förtroende i branschen, för att sedan sadla om till kärnverksamheten som skulle komma att kallas för marknadsplatsen – en plattform där annonsörer med några få klick kan möta och matcha med influencers. Den 4 April 2017 lanserades marknadsplatsen och idag har vi över 5,500 influencers utspritt i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Dessa profiler samarbetar dagligen med över 250 fantastiska annonsörer.

Varför ska man jobba med influencers?

Grunden i influencermarknadsföring och varför du ska jobba intensivt med det är att du vill komma åt någon annans förtroende. En förtroendeingivande människa kan knyta sitt förtroende till ditt varumärke genom en fungerande och långsiktig influencerstrategi. Varumärkesbyggande, förtroendeskapande, ökad försäljning och SEO är våra fyra grundpelare och dom mest slagkraftiga anledningarna till att arbeta med influencers.

Hur ska man jobba med influencers?

Allt beror på dom fyra ovanstående grundpelarna. Vill du öka din försäljning? Finn ett gäng större profiler och arbeta med dom långsiktigt, minst ett par gånger. Vill du skapa förtroende för ditt varumärke? Finn gärna ett större antal microinfluencers och berätta en historia, samtidigt som du pushar för eventuella erbjudanden eller andra slagkraftiga anledningar till att konsumenten ska välja dig framför dina konkurrenter. Vill du klättra i sökmotorerna? Fokusera på att hitta samarbeten med bloggare och välj noggrant ut profilerna efter länkkraft och ge dom bra och slagkraftiga ankartexter och landningssidor som är relevanta för dina sökresultat.
Våga ta hjälp av experter. Vi har genomfört över 9.000 samarbeten. Vi har koll. Skicka iväg ett mejl om du vill ha vår hjälp.

Detta har jag lärt mig

Oj. Massor. Inte minst om vikten att förvalta ett förtroende gentemot kunder och influencers. Därtill har jag lärt mig en hel del om att synas i Google genom sökmotoroptimering och länkbygge. Intresset för sökmotoroptimering har växt så till den milda grad att även jag startat en hemsida som handlar om att skapa egen hemsida där jag listar prisvärda webbhotell och domäner. Allt för att på ett bättre sätt förstå SEO.
Men resan har trots allt bara börjat, både för Interlaced Influencers och för influencermarkandsföringen i sin helhet.

Tack till Andreas Bard för möjligheten att få skriva av mig lite här på din blogg! =)

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*