Om du är nytänkande och skiljer dig från mängden på något sätt, så kommer du med all sannolikhet att få ta emot ganska mycket kritik, både konstruktiv och oberättigad. Även fast du inte är den mest innovativa entreprenören i din branch så är jag övertygad om att du fått ta emot en hel del kritik ändå. Frågan är, kunde du besvara kritiken på ett bra sätt då? Tog du kritiken och gjorde något bra utav det?
Nedan följer ett par tips för att hjälpa dig hantera kritik bättre i din affärsverksamhet.
Känn dig inte motarbetad
Du måste behålla en positiv attityd och ta kritiken och göra något bra utav den kritik du får ta emot. All kritik du får kommer inte att vara berättigad, och när den inte är det så måste du kunna försvara dig mot den person som kritiserar dig.
Om din kritiker är fientlig, så beror det ofta på att denna person är avundsjuk och vet att han kan göra dig upprörd och ledsen genom att kritisera dig men som entreprenör så måste du arbeta med ditt självförtroende, hålla huvudet högt och alltid tro på dig själv.
Det bästa sättet att hantera destruktiv kritik är förmodligen att bara ignorera det, den som kritiserar förväntar sig en reaktion och när han inte får det så är det hela över. Vad du är gör så sjunk inte till den nivå din kritiker är på, om du måste försvara dig gör det på ett sätt som ger dig fördelar och inte tvärtom. Tänk på att du inte alltid måste försvara dig.
Lyssna och agera
Om det är konstruktiv kritik du får så bör du verkligen lyssna på vad personen har att säga, och reflektera över det. Men du bör inte alltid bara lyssna på en persons åsikter. Vare sig kritiken är positiv eller negativ, så bör du rådgöra med flera källor innan du agerar och gör ändringar.
Glöm inte att tacka din kritiker om du får feedback som är värdefull för dig.
Om du känner att den kritik du fått var berättigad men inte på något sätt konstruktiv så bör du be den person som gav dig kritiken att mer ingående förklara vad han menar och vad han tycker du ska göra för att förbättra dig. Genom denna handling har du tagit något ”negativt” och gjort det till något positivt.
Du kan tjäna på att få kritik, och konsten att hantera kritik är en viktig del på vägen till framgång.