Det närmar sig 30 kg

Nu har det snart gått 4 månader sedan jag bestämde mig för att ta tag i min sjukliga övervikt. Sedan dess har jag gått ner 28,5 kg och det är mer än vad jag förväntat mig, samtidigt så är det fantastiskt med den lilla insats jag gjort för att gå ner. Hur mycket hade det varit om jag tränat varje dag?

Jag firar dock inte än, jag har fortfarande en farlig övervikt och en bukfetma som inte är hälsosam på något sätt.

Vad har jag gjort för att uppnå detta?

  • Uteslutit tillsatt socker i min kost med nästan 100%.
  • Promenerar 5-8 km per dag. Mäter med Apple Watch.
  • Räknar kalorier och håller koll på kosten med hjälp av appen LifeSum
  • Äter kyckling och grönsaker till frukost och lunch (ibland ”vanlig” frukost) och sen en ordentlig och stor portion vanlig mat till middag.
  • Besöker vårdcentral för samtal, vägning och kontroll en gång i månaden.

Positiva resultat

  • 28,5 kg lättare.
  • 3 hål in på klockarmbandet.
  • 4 hål in på bältet.
  • Mindre tryck mot revben.
  • Några minuter snabbare per km under promenader.

Negativt

  • Den ökade aktiviteten har ökat påfrestning på kroppen så ett knä och en axel är nu skadade så det försvårar träningen något.

Vad vill jag göra nu?

  • Utöka konditionsträningen.
  • Börja styrketräna.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*