Arbetar du digitalt?

Inlägget är i samarbete med digitalaföretaget.se

De senaste 15 åren så har jag drivit eget företag. Och det med onlineverksamhet där mycket redan från start har skötts digitalt. Något som är riktigt skönt och de senaste åren är det väldigt lite som inte kan skötas digitalt direkt i på dator eller i telefon.

En av de värsta sakerna för en egenföretagare är den ekonomiska administrationen och det är ett område som under mina 15 år som egenföretagare varit en av de jobbigaste arbetsuppgifterna och den del som varit minst digital, det har krävt både fysiska material och en insats rent fysiskt med sortering och även överlämning till redovisningsbyrån. Men de senaste fyra åren har jag och mina fyra företag skött ekonomisk administration och bokföring nästan 100 % digitalt. Och det är så otroligt skönt och lättande.

För min del har det handlat om två saker.

  1. Hitta en redovisningsbyrå som har förståelse för det digitala och kan bygga system för att sköta bokföring digitalt.
  2. Smidiga verktyg för att sköta alla delar av det digitalt.

Och det har jag i min nuvarande redovisningsbyrå, de är verkligen bäst och har förståelse både för min bransch och en vilja att jobba digital och ta fram system för att den ekonomiska administrationen ska gå så smidigt som möjligt.

Gällande verktyg så finns det ett gäng olika, och det jag kollat på nu är Digitala företaget, som är ett verktyg i app-orm du kopplar till din redovisningsbyrå. Du lämnar allt material till redovisningsbyrån via appen, alltså fotar kvitton eller laddar upp filer. Redovisningskonsulten gå igenom, kontrollerar och bokför. Efter det kan du kontrollera och följa rapporter och se resultat för ditt företag. Riktigt smidigt, både för dig och din redovisningsbyrå. Allt samlat och lättillgängligt för alla parter. Mindre stress, mindre papper. Bätttre för alla helt enkelt.

Hur sköter du din bokföring?

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*