Arbetslogg 2009-04-22 | Priskraft, bloggande och kundjobb

Fick tyvärr en sen start idag på grund förseningar av SLs små pendeltåg. Nu när jag pendlat aktivt i 4 månader så kan jag berätta att det varje dag är något fel, som oftast bidrar till en rejäl försening. I går kom jag hem 19.30 och åkte 17.00. Ointressant kanske, men så är det och det påverkar mig mycket.

Inledde morgonen med att kika lite på framstegen med Priskraft, egentligen är det bara designbitar kvar innan vi kan släppa på ett gäng testpersoner. Fick också granska designen av produktsidorna idag, vilket tyvärr fick göras om och göras rätt, då det inte alls blev som vi ville ha det. Men det är i produktion i alla fall, vilket gör situationen ok ändå.

Fokus har dock idag också legat på att avsluta två jobb vi har liggande, och det ena är faktiskt så gott som klar och jag fick idag iväg en slutrapport. Mycket skönt. Vi kommer dock jobba vidare med det projektet då det är långsiktigt men nu har vi i alla fall fått upp den första delen, vilket är själva webbplatsen utåt. Sen ska medlemsfunktioner byggas på grunden som är WordPress.

Idag avslutade också Jakob bokslutet för 2008. Djävligt bra jobbat Jakob (som förresten driver ett par resesajter utanför vårt bolag, en reseguide om Beijing och så Biljettpris). Det firade vi med fika med munk och muffins. Vi har heller inte sprungit idag eller denna vecka alls, men min förkylning med feber och Jakobs lathet har hindrat det. ;). Vi har dock varit hyfsat duktiga med promenader efter lunch. Bra där!

Munk..mmmmmm

Sista timmarna så har jag också gått igenom mina resesajter, med fokus på de nya och speciellt då istanbul.nu, som kräver lite mer planering och engagemang. Kompletterade också denna sajt med då ytterliggare turkietrelaterade domänamn, för jag måste ju bli kungen i serpen vad gäller Istanbul. Inga problem säger jag! Vad säger du?

Som avslutning kan jag också meddela att jag återigen tagit greppet om Jakobs och min interna konverteringstävling med våra framkallningssajter, Framkallning och Framkalla bilder. Underbart att se Jakobs ledsna ansikte på morgonen.Gratis framkallning -erbjudanden kicks ass!

Imorgon blir en händelserik dag, då ska vi bland annat besöka en kund och jobba hos dem, då vi inte har tillgång till FTP utanför deras interna lina. Inte så vanligt, men det ska bli intressant.

 

 

 

 

About Andreas 386 Articles
Ansvarig på bard.nu och är den som skriver och publicerar alla artiklar.

11 Comments

  1. Skön bild där 😉

    Vad går Priskraft ut på? Kommer det bli en prisjämförelse site eller?

  2. Visst är den 😉

    Priskraft handlar om co-shopping. Alltså flera köper samma vara i en försäljning och ju fler som köper desto billigare blir produkten.

  3. Menar du alltså någon slags koordinerad ”bulk-buying” för att dra ner snitt-priset?

    Eller flera personer som köper samma produkt och sedan ”delar” man på slutprodukten på något vis?

    Du får gärna förklara affärsidéen lite, eller peka mig till någonstans där jag kan läsa på lite 😛 Om ni nu är i ett läge där ni kan avslöja sådan information dvs.

    En till sak som jag undrat sedan jag började läsa din blogg: Har du programmerings/designer kunskaper eller outsourcar ni det?

  4. Powerking ser jag, vad betingar en sådan i hufvudstaden? =) Mkt trevlig blogg du har följer den med stort intresse.

  5. @Philip:
    det är ett slags bulk buying koncept, Vårt system är en försäljnings- och marknadsföringskanal för e-handlare. De lägger in en produkt i systemet som syns i ”deras”butik” i vårt system samt att det ligger som en produkt i den stora butiken tillsammans med alla andra e-handlares produkter.

    För proukten sätts sedan en pristrappa i max 5 nivåer, vilket innebär att ju fler som handlar desto längre ned i trappan kommer vi. FÖrsta nivån 1-10 köp är priset 150 kr, nästa nivå 11-20 personer så är priset 125 kr. som ett exempel.

    Angående kodare så outsourcar vi allt.

  6. Tycker till och med att PK är bättre, men bara ibland! =)
    PK känns annars som energidryckernas Trabant i pris.

  7. Priskraft verkar helt klart intressant! Kommer ni göra något annorlunda än vad Letsbuyit gjorde, eller kör ni samma koncept rakt av? Håller tummarna för att ni lyckas bättre än vad von Holstein och grabbarna gjorde. 🙂

  8. @Henrik H:
    Grunden är den samma, och vi kör det på en mogen marknad till skillnad från Letsbuyit som ändå var Sveriges största nätbutik på den tiden.

    Vi har försökt komma på lite kreativa funktioner, och satsat mycket på användarvänlighet och sociala bitar i systemet.

  9. @Anders: Det är så klart inte något som vi eftersträvat. Logotypen har tagits fram i en tävling, där vår beskrivning var att något med ”gemenskap” var vår beskrivning. Vilket symbolen på något sätt symboliserar. Jag håller med om att den är starkt inspirerad av Joomlas symbol. Det får vi ta och se över hur vi ska göra.

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*