Äntligen kommer nu ett svenskt affiliatenätverk som är nytänkande och tar affiliate-Sverige till en ny nivå. Adrecord AB har nämligen slagit upp dörrarna och erbjuder nu redan från start över 10 affiliateprogram i en rad olika nischer.
Bakom Adrecord står Jonny Elofsson, som grundare och ansikte utåt, och i ryggen har han en ett gäng branschkunniga investerare. Jag har följt Jonnys arbete från idé till lansering och har fått komma med mycket idéer och feedback och jag har inget annat att säga än att jag är grym imponerad på allt från kontrollpanel till verktyg för både affiliates och annonsörer som driver affiliateprogram.
Varför kommer Adrecord lyckas?
Jonny Elofsson, VD Adrecord AB.
Det finns idag en mängd olika aktörer på denna lilla affiliate-marknad som Sverige ändå är, och alla vill så klart komma upp till kamp med de stora jättarna så som Tradedoubler, CJ och Zanox. Men ytterst få lyckas utmana och få igång en framgångsrik verksamhet och man kan varje år se företag som lägger ned verksamheten i Sverige, trots att det är uppbackade av tunga aktörer. Pengar räcker inte helt enkelt, i denna konkurrens måste man vinna affiliatens hjärta, annars ser de ingen anledningen att bryta med de etablerade aktörerna.
Här är ett par anledningar till varför jag är övertygad om att Adrecord med Jonny och hans team utan problem kommer att kunna ta marknadsandelar så det räcker.
Jonny och hans investerare har lång erfarenhet av affiliatebranschen och vet själva en affiliates behov. Vilket de redan från start täcker på flera områden. Med det vet de vad som är nödvändigt för att kunna leverera bra och konverterande trafik till anslutna annonsörer.
De har dessutom ett väldigt stort kontaktnät bland affiliates i Sverige. Vilket leder till att de snabbt kan komma igång med flera affiliates som har verksamhet som redan rullar.
De har hög teknisk kompetens med bra säkerhetstänkt, främst tack vare rekryteringen av Jesper Wallin som nu sedan 1 månad tillbaka är anställd som CTO och som hela tiden utvecklar, testar och förbättrar systemet.
Användarvänlighet i fokus, både för affiliates och annonsörer. Kan så klart bli bättre hela tiden, men de har från början en hög strävan att nå dit.
Även fast de har det klassiska upplägget för ett affiliatenätverk så är de nytänkande vad gäller både teknik, verktyg och tillvägagångssätt. Vilket kommer gynna dem stort. Det enligt mig coolaste och mest användbara för oss affiliates hittils är deras ECT-system som de själva förklara så här:
Jesper Wallin, CTO
Med ECT (Enhanced Conversion Tracking) installerat på din webbplats kan vi mäta och rapportera utökad information för de avslut du förmedlar från besökare som kommer från sökmotorer.
Den data som täcks av ECT är följande:
Sökord/sökfras
Sökmotor
Landningssida/URL
Placering i SERP (i vissa fall)
Klicka på länken nedan för att registrera dig som affiliate på Adrecord: