
Inlägget är skrivet i samarbete med Paloma
När din affärsverksamhet växer så blir det mer och mer svårt att hinna med alla uppgifter och moment som krävs för marknadsföring och sälj. Arbetsdagens timmar räcker inte alltid till. Där kommer Marketing automation in som en räddare i nöden.
Vad är då Marketing automation? Det är plattformar och teknik framtaget för marknadsförare och företagare för att förenkla och effektivisera marknadsföring i flera kanaler på nätet så som till exempel sociala medier, email och webbplats. Genom att använda ett system som detta så får du en möjlighet att automatisera upprepande uppgifter och få en bra översikt över alla delar i din marknadsföring.
Några tips för dig som funderar på att komma igång med Marketing automation.
1. Glöm inte den mänskliga kontakten. Allt går inte att ersätta med automatisering och robotar.
2. Använda Mail på rätt sätt och med måtta. Tänk noga över din strategi och innehåll. Ingen kund, eller potentiell kund önskar att få för mycket Mail med information de inte har nytta av.
3. Glöm inte dina etablerade kunder. Många marknadsförare fokuserar på att få in nya kunder och glömmer helt de som redan finns. Det är ett misstag. Se till att få in dem i det system ni använder och sätt en strategi för det.
4. Rätt content till rätt lead. Skicka inte ut samma material till alla som intresserar sig för din produkt eller tjänst. Använda data och anpassa.
5. Lägg ordentligt med tid på att skapa content till alla medier du marknadsför dig på och sätt en noggrant genomtänkt strategi för varje del. Det är värt att lägga extra tid på grunden för att då till det riktigt bra så att det verkligen bara kan rulla på så automatiserat som möjligt sen.
Använder du dig av Marketing automation för ditt företags marknadsföringsinsatser? Kommentera gärna nedan om det.