Tillskott för muskeluppbyggnad och återhämtning

Att träna är otroligt viktigt och något många uppskattar då det ger energi samt hjälper till att hålla en hälsosam vikt och livsstil. Att äta bra är även väldigt viktigt för att må bra, och för att kroppen ska orka. När man tränar för att bygga muskler och för återhämtning så är det extra viktigt med mat och vad man äter både före och efter träning.

Före träning

Det är alltid bra att undvika att äta för tätt inpå träningen. Om man har en full mage så orkar man inte lika mycket och man känner sig ofta tung och slö. Det bästa man kan göra är att äta hälsosamt innan träning och sedan vänta ett par timmar innan man tränar. Om man är riktigt hungrig och ska träna kan en banan eller liknande vara tillräckligt för att ge energi och fylla magen.

Under träning

Under träningen är det viktigt att man dricker mycket vatten. Det finns så kallade sportdrycker och liknande men de har ofta en hög koncentration socker och lämpar sig inte om man verkligen vill se resultat. Vanligt vatten är det bästa under själva träningen.

Direkt efter träningen

När man tränar så bryter man ner muskler och förbränner fett och det är efter träningen som musklerna byggs upp och därför är det extra viktigt att äta rätt efter träning. Direkt efter ska man ta en protein shake eller en frukt såsom banan. Protein shake av något slag är det som är rekommenderat då det är lätt att få i sig och lätt för kroppen att ta upp. Blandar man med mjölk, oavsett om det är mandelmjölk, komjölk eller liknande så får man även i sig viktiga vitaminer och mineraler. Det lönar sig att kontrollera olika märken med varandra och ta en som innehåller många vitaminer och mineraler och lite socker.

Om man vill ha en extra fyllig och näringsrik protein shake kan man göra den i förväg, till exempel hemma och mixa den valfria mjölken, pulvret tillsammans med frukt och grönsaker såsom banan, färsk spenat, grönkål, bär (blåbär, hallon, jordgubbar), mango, ananas, ja vad man nu känner för och tycker om. Denna protein shake ger en riktigt bra återhämtning och är bra för att bygga muskler.

Måltiden efter träning

När man har gjort sig klar efter träning och ska äta så finns det vissa saker som är bättre än andra för att maximera muskeluppbyggnaden och återhämtningen. Man ska inte äta något from av snabbmat och undvika snabba kalorier såsom pasta. Pasta kan man bunkra upp med innan en extrem träningsprestation som till exempel Vasaloppet eller ett Maraton. Efter träning ska man äta protein, helst ett magert protein såsom kyckling, kalkon eller fisk och massor med grönsaker. Vildris samt rött och svart ris kan man ha till likaså bulgur, cous-cous och quina. Om man vill ha pasta är det en liten mängd och fullkornspasta man ska välja. Det man äter här hjälper verkligen musklerna och återhämtningen och genom att hålla måltiden lätt, så blir man mindre trött och behåller en bra energinivå.

About Andreas 424 Articles
Ansvarig på bard.nu och är den som skriver och publicerar alla artiklar.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*