Räkna kalorier

Sedan en vecka räknar jag kalorier med hjälp av appen Lifesum. Har tidigare testat på det men inte så här ordentligt.
Och jag måste säga att det passar mig väldigt bra. Jag gillar att ha koll, och det blir väldigt mycket lättare att göra aktiva val av kost.

Jag skulle absolut inte säga att jag bantar, eller följer en diet, men tänker mer på vad jag stoppar i mig. Äter vanlig mat. Inget tillsatt socker alls. Inga halvfabrikat. Det blir relativt lätta frukostar och luncher och en mer rejäl middag. En hel del frukt och grönsaker som mellanmål. En annan fin sak är att jag dricker mer vatten, då jag bli påmind och ser i appen hur mitt intag av vatten ser ut. Det hjälper mig mycket.

Det är också fantastiskt att LifeSum plockar in all information om träning och rörelse från min Apple Watch. Så jag slipper anteckna eller lägga till det manuellt.

Just nu äter jag mellan 2000-2500 kalorier och det känns som en bra nivå för hur det ser ut för tillfället med hälsa och träning.

Att räkna kalorier är en gammal välbeprövad metod för att kontrollera sin vikt och än idag är det egentligen det enda sättet som verkligen fungerar. Hur många specialdieter som än marknadsförs är det fortfarande ett vetenskapligt faktum att en människas vikt beror på förhållandet mellan energiintag och -förbränning. Det spelar ingen roll om Maja, 52, lyckades gå ner 500 kg genom att äta pizza dag och natt, utan att lyfta ett finger – det har alltid varit, är och kommer förbli en lögn – eller ett medicinskt under!

Vad är en kalori?

Enkelt förklarat är en kalori en viss mängd energi som du får i dig genom mat eller dryck. Antalet kalorier i livsmedel beror bland annat på hur mycket stärkelse, fett och vatten de innehåller och det är därför som 100 g socker har lika många kalorier som 750 g äpple.

Hur många kalorier du bränner beror på din ålder, längd, vikt och livsstil och därför är det helt naturligt att en lång bodybuilder förbränner många fler kalorier än en späd kontorsråtta. För att hålla en jämn och hälsosam kroppsvikt gäller det alltså att hitta den perfekta balansen mellan det du konsumerar och det du bränner.

Räkna ut ditt dagsbehov

Oavsett om du vill gå upp eller ner i vikt är första steget mot idealvikten att räkna ut din dagliga förbränning. Det finns bra appar och hemsidor på nätet som kan hjälpa dig med det här men om du vill få en generell idé brukar en medelaktiv kvinna behöva ungefär 2000 kalorier om dagen medan en man behöver cirka 2500. Det innebär att om du äter detta antal kalorier kommer du varken gå upp eller ner i vikt.

Skapa kaloriunderskott

För att du ska kunna gå ner i vikt krävs att du skapar ett kaloriunderskott. Om du bränner 2000 kalorier om dagen och vill gå ner ungefär ett halvt kilo i veckan behöver du därför se till att du har ett underskott på cirka 500 kalorier om dagen. Det kan du göra genom att exempelvis äta 250 färre kalorier och att promenera tufft i en timme, eller springa i cirka 30 minuter, och därmed förbränna samma antal. Gör du det här till en daglig rutin, både vad gäller kosten och motionen, kommer du gå ner ungefär 4-5 kg på en månad, vilket är ett både realistiskt och hälsosamt sätt att gå ner på.

Ta hjälp av tekniken

Det allra enklaste sättet att hålla koll på kalorierna är att använda dig av appar och motionsarmband. Tjänster som Myfitnesspal, Fitbit och Kostbevakningen låter dig alla knappa in det du äter och snabbt räkna ut hur många kalorier du har ätit för dagen. Om du tränar dras det av summan och på så sätt har du hela tiden stenkoll på om du bör äta mer eller mindre. Tänk dock på att du också bör få i dig nyttiga ämnen, så om du har kvar 300 kalorier är det bättre att lägga dem i en sallad än en påse godis. På så sätt håller du energin på topp och känner dig mätt längre.

Väg dig ofta

Om du väger dig varje vecka kan du se om du har legat på en bra kalorinivå och snabbt göra förändringar vid behov. Kunskap är makt, och det är bättre att veta varför du gått upp en viss vecka än att inte ha den blekaste aning. Var ärlig mot dig själv och ha tålamod så får du den kroppsvikt du vill ha.

About Andreas 444 Articles
Ansvarig på bard.nu och är den som skriver och publicerar alla artiklar.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*