Planera din arbetsvecka – Resan från Måndag till Fredag

Planering och organisering är nyckeln till att effektivisera din arbetsdag. Kanske något jag inte ens hade behövt skriva va? Men ändå är det många av er som läser detta som verkligen behöver ta åt sig av det och helt enkelt ta tag i det för att uppnå ett ultimat resultat av det arbete du utför under en arbetsdag. Ta dessa korta tips som en liten påminnelse, och behöver du fördjupa dig inom något är Google din vän och jag finns så klart här med mina tankar om det hela. Det är bara du själva som kan rita denna karta.

1. Var vill du att arbetsveckan ska ta dig?

Se på din arbetsvecka som en resa och fundera på var du vill att den ska ha tagit dig, när resan är slut på Fredagen samma vecka.
Planera varje dag för sig, och sammankoppla det med nästa dag. Vad måste jag göra idag, för att ta mig till nästa steg imorgon.

2. Planera alla stopp med hålltider

Se till att planera alla aktiviteter under din arbetsdag, och försök att bestämma vilken ungefärlig tid som ska användas för den delen av arbetet. Sätt även in tid för raster och eventuellt slösurf, för ja vila behövs.
 

3. Håll dig på banan

Tänk arbetssession och håll dig till det du gör för tillfället. Stäng ute möjliga distraktioner så gott det går för att undvika onödiga avbrott.
Ta inte på dig något nytt som egentligen kan vänta tills senare.

4. Undvik Jetlag

För att hålla oss vid temat :). Alltså, sätt upp fasta arbetstider och jobba inte över eller för mycket helt enkelt.  För många blir jobbet med det egna företaget ens liv, men det finns mycket mer utanför jobbet som ger energi. Detta leder så klart till att du kan fortsätta på din resa dagen efter, utan något avbrott beroende på att du har tröttat ut dig.

 

1 Comment

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*