En otroligt viktig sak när man jobbar med eller är beställare av onlinemarknadsföring är att hålla sig uppdaterad om branschen och vad som fungerar och vad som inte fungerar. Speciellt om man jobbar med sökmotoroptimering, där Google är de som styr hur de vill och tycker du ska arbeta. Även fast det Google säger inte alltid är det som fungerar eller inte fungerar, så ger det ändå ofta i stort en bra bild av vad som väntar i framtiden, vad som kan hända, eller vilka risker som finns med olika arbetsmetoder just nu. Ett av de större problemen inom onlinemarknadsföring, och speciellt inom SEO-branschen är att det snackas alldeles för mycket skit och skapas alldeles för mycket myter och hitte på-teorier som inte har någon som helst bakomliggande test eller källor. Och det är ett problem.
Så hur hänger du med i svängarna och sållar bland all information då?
- Lita aldrig bara på vad en källa skriver om en nyhet eller upptäckt inom SEO.
- Testa själv för att se om och hur det verkligen fungerar.
- Håll dig uppdaterad med bloggar och nyhetssajter inom området, som till exempel Disruptive.nu där flera av Sveriges främsta SEOs delar med sig av erfarenheter och tips. Men glöm inte heller att gå utanför bubblan och leta informaion utanför Sveriges gränser.
- Följ branschfolk på Twitter. Det finns gott om listor om du söker.
- Följ taggen #svseo och #affiliatese på Twitter där det snackas en hel del.
- Gå på meetups som till exempel SEO-snack, där du får träffa människorna bakom sökresultaten och snacka fritt om SEO.
- Våga fråga! Det finns massor med människor som gärna delar med sig av sina tankar, idéer, teorier och sin kunskap över nätet eller över en lunch.