Bygg upp ditt personliga varumärke

Sedan jag började jobba med webben professionellt och kommersiellt för ca 8 år sedan så har jag lagt stor vikt vid att bygga upp mitt personliga varumärke, Andreas Bard. När jag började fanns inte möjligheterna att nå ut på samma sätt som det gör idag, där sociala medier med Facebook, Twitter och bloggande är viktiga och lättillgängliga verktyg för att just bygga och vårda ditt personliga varumärke.

Arbetet med ditt personliga varumärke är en investering

Se arbetet med att bygga upp och vårda ditt personliga varumärke som en långsiktig investering. Det kommer ge dig fördelar så länge du vårdar det. Det du gör idag, kommer att påverka dina relationer i framtiden. När du går vidare till ett nytt projekt eller bolag eller kansker byter jobb så kommer ditt personliga varumärke hänga kvar, även fast associationen med det bolag du drev eller företag du var anställd på kanske försvinner. Ni förstår hur positivt detta är?

Målsättning är viktigt

Alla borde bygga sitt personliga varumärke, oavsett om det är för att klättra uppåt i karrärstegen som anställd eller om du är en entreprenör som driver ett eget företag. Det du behöver göra är att sätta upp ett par mål och fundera ut vad du vill uppnå med just ditt varumärke. Fastna inte här bara! Det borde vara rätt självklart men definiera det för dig själv, för din skulll, så blir vägen du färdas på rakare utan onödiga hinder och omvägar.

Bygg upp förtroende

Jobba hårt för att bli en av de bästa, om inte den bästa inom ditt område. Med det kommer uppmärksamhet, uppdrag och ett förtroende bland branschfolk och de som är intresserade av dig som person och de tjänster du erbjuder. Folk kommer börja prata om dig och din expertis och kommer till dig när det väl gäller.

Du är du

Var alltid dig själv, och försök inte vara någon annan eller något du inte är. Du är du. Det är det som är hela grejen. Det går tillbaka till din själ, vad står du för, hur mår du, vem är du och vad vill du uppnå. Låt detta spegla ditt personliga varumärke i varje handling du gör i din verksamhet eller på ditt jobb. Dela med dig av hela dig, var autentisk och lev med det.

Stick ut

Våga sticka ut, men låt inte ditt självförtroende sticka för många andra i ögonen. Självklart ska du vara självsäker och göra allt med stort självförtroende men dra inte iväg till höjder dit du inte når, utan att ha något som backar upp dig och det du förmedlar. Det jag vill säga med detta är att du är unik, du är inte som alla andra. Plocka fram det du har inom dig och låt det växa på utsidan.

Använda alla sociala verktyg

Det finns extremt mycket olika verktyg där ute för att synas, höras, lyssna och interagera med andra människor. Du ska ta tillvara på alla dessa möjligheter att göra dig hörd, erbjuda din hjälp och stärka ditt varumärke. Finns chansen att du når ut till en enda person, så ska du inte tveka att finnas där. Lås dig inte vid Twitter eller Facebook, även fast de troligen kommer vara dina huvudkanaler ett tag framöver. Håll ögonen och öronen öppna, så att du inte missar en viktig chans att nå ut.

Nätverka utanför webben

Att träffa en person i verkliga livet och få ett ansikte, ett intryck och en åsikt om en person är värt extremt mycket. Var dig själv, visa vad du gör och kan och bygg upp ett kontaktnät inom din bransch och närliggande branscher där synergier kan uppstå. En bra kontakt med en person, leder till goda chanser att komma i kontakt med alla deras kollegor och vänner. Och så kan det fortsätta så länge du vill och jobbar för det.

Missa aldrig en chans att marknadsföra dig själv

Detta går in mycket i de två ovanstående punkterna men det tåls att nämnas igen och för sig självt. Missa absolut aldrig en chans att marknadsföra dig själv. Ta till vara på alla möjligheter som kommer upp, men se till att i alla fall ha en halvgenomtänkt strategi på hur du ska genomföra detta vid de olika tillfällen du får. Tänk på att fel tillvägagångssätt kan skada ditt varumärke, och det rejält.  Så tänkt till, men stå inte rädd i ett hörn.

Engagera mera

När du engagerar dig i människor så kommer de engagera sig i dig, och sedan kommer de göra allt för att få andra intresserade av dig. Så fungerar det helt enkelt, speciellt på webben. Ge kärlek och fått massiv kärlek tillbaka.

Var konsekvent

Det du förmedlar bör vara konsekvent. Om du pendlar för mycket i detta, så kan det förvirra de som följer dig och därmed kan du tappa förtroende vilket skadar ditt personliga varumärke. Allt du gör påverkar ditt varumärke på ett eller ett annat sätt.

 

 

Och här har ni Andreas Bard, det personliga varumärke som jag byggt upp och nu vårdar ömt. 100% av mina uppdrag kommer via rekommendationer och relationer som jag byggt upp. 100%! Det gynnar mitt företag Dream Builders enormt mycket så klart. Berätta gärna din historia för mig och alla läsare. Hur jobbar du med ditt personliga varumärke och hur har det hjälpt dig i ditt företagande eller din karriär?

 

About Andreas 5203 Articles
Ansvarig på bard.nu och är den som skriver och publicerar alla artiklar.