Bygg upp ditt personliga varumärke

Sedan jag började jobba med webben professionellt och kommersiellt för ca 8 år sedan så har jag lagt stor vikt vid att bygga upp mitt personliga varumärke, Andreas Bard. När jag började fanns inte möjligheterna att nå ut på samma sätt som det gör idag, där sociala medier med Facebook, Twitter och bloggande är viktiga och lättillgängliga verktyg för att just bygga och vårda ditt personliga varumärke.

Arbetet med ditt personliga varumärke är en investering

Se arbetet med att bygga upp och vårda ditt personliga varumärke som en långsiktig investering. Det kommer ge dig fördelar så länge du vårdar det. Det du gör idag, kommer att påverka dina relationer i framtiden. När du går vidare till ett nytt projekt eller bolag eller kansker byter jobb så kommer ditt personliga varumärke hänga kvar, även fast associationen med det bolag du drev eller företag du var anställd på kanske försvinner. Ni förstår hur positivt detta är?

Målsättning är viktigt

Alla borde bygga sitt personliga varumärke, oavsett om det är för att klättra uppåt i karrärstegen som anställd eller om du är en entreprenör som driver ett eget företag. Det du behöver göra är att sätta upp ett par mål och fundera ut vad du vill uppnå med just ditt varumärke. Fastna inte här bara! Det borde vara rätt självklart men definiera det för dig själv, för din skulll, så blir vägen du färdas på rakare utan onödiga hinder och omvägar.

Bygg upp förtroende

Jobba hårt för att bli en av de bästa, om inte den bästa inom ditt område. Med det kommer uppmärksamhet, uppdrag och ett förtroende bland branschfolk och de som är intresserade av dig som person och de tjänster du erbjuder. Folk kommer börja prata om dig och din expertis och kommer till dig när det väl gäller.

Du är du

Var alltid dig själv, och försök inte vara någon annan eller något du inte är. Du är du. Det är det som är hela grejen. Det går tillbaka till din själ, vad står du för, hur mår du, vem är du och vad vill du uppnå. Låt detta spegla ditt personliga varumärke i varje handling du gör i din verksamhet eller på ditt jobb. Dela med dig av hela dig, var autentisk och lev med det.

Stick ut

Våga sticka ut, men låt inte ditt självförtroende sticka för många andra i ögonen. Självklart ska du vara självsäker och göra allt med stort självförtroende men dra inte iväg till höjder dit du inte når, utan att ha något som backar upp dig och det du förmedlar. Det jag vill säga med detta är att du är unik, du är inte som alla andra. Plocka fram det du har inom dig och låt det växa på utsidan.

Använda alla sociala verktyg

Det finns extremt mycket olika verktyg där ute för att synas, höras, lyssna och interagera med andra människor. Du ska ta tillvara på alla dessa möjligheter att göra dig hörd, erbjuda din hjälp och stärka ditt varumärke. Finns chansen att du når ut till en enda person, så ska du inte tveka att finnas där. Lås dig inte vid Twitter eller Facebook, även fast de troligen kommer vara dina huvudkanaler ett tag framöver. Håll ögonen och öronen öppna, så att du inte missar en viktig chans att nå ut.

Nätverka utanför webben

Att träffa en person i verkliga livet och få ett ansikte, ett intryck och en åsikt om en person är värt extremt mycket. Var dig själv, visa vad du gör och kan och bygg upp ett kontaktnät inom din bransch och närliggande branscher där synergier kan uppstå. En bra kontakt med en person, leder till goda chanser att komma i kontakt med alla deras kollegor och vänner. Och så kan det fortsätta så länge du vill och jobbar för det.

Missa aldrig en chans att marknadsföra dig själv

Detta går in mycket i de två ovanstående punkterna men det tåls att nämnas igen och för sig självt. Missa absolut aldrig en chans att marknadsföra dig själv. Ta till vara på alla möjligheter som kommer upp, men se till att i alla fall ha en halvgenomtänkt strategi på hur du ska genomföra detta vid de olika tillfällen du får. Tänk på att fel tillvägagångssätt kan skada ditt varumärke, och det rejält.  Så tänkt till, men stå inte rädd i ett hörn.

Engagera mera

När du engagerar dig i människor så kommer de engagera sig i dig, och sedan kommer de göra allt för att få andra intresserade av dig. Så fungerar det helt enkelt, speciellt på webben. Ge kärlek och fått massiv kärlek tillbaka.

Var konsekvent

Det du förmedlar bör vara konsekvent. Om du pendlar för mycket i detta, så kan det förvirra de som följer dig och därmed kan du tappa förtroende vilket skadar ditt personliga varumärke. Allt du gör påverkar ditt varumärke på ett eller ett annat sätt.

 

Och här har ni Andreas Bard, det personliga varumärke som jag byggt upp och nu vårdar ömt. 100% av mina uppdrag kommer via rekommendationer och relationer som jag byggt upp. 100%! Det gynnar mitt företag Dream Builders enormt mycket så klart. Berätta gärna din historia för mig och alla läsare. Hur jobbar du med ditt personliga varumärke och hur har det hjälpt dig i ditt företagande eller din karriär?

 

25 Comments on Bygg upp ditt personliga varumärke

  1. Ett som vanligt bra inlägg Andreas. Att vara och leva sitt varumärke är något som jag verkligen har erfarenhet av och nu i år har jag börjat få återbäring på mitt hårda arbete. Men arbetet går ständigt vidare med mitt personliga varumärke, och för att hålla det vid liv måste man var aktiv, och reagera, kommentera och dela med sig. För som det så väl formulerat heter: ”Sharing is caring”

  2. Strålande artikel om detta, den bästa jag läst, och bra uppdelat i punkterna.

    Som mindre företagare, kanske framför allt på webben, så är detta viktigare än företagets varumärke många gånger.

    Då är det bara att fortsätta leverera bra artiklar på det här temat då och nästa skulle t ex kunna vara kundvård, hur man tar hand om kunder och gör dem nöjda i alla lägen. Detta går ju lite hand i hand med det personliga och företagets varumärke. En nöjd kund berättar för 2 personer, en missnöjd kund sprider till 10 personer och en missnöjd kund som man vänder till en nöjd kund kan vara en framtida guldgruva… =)

  3. Grym artikel!

    Tackar även Jonny som tipsade mig om den.
    Detta förklar ju bla varför jag träffat er i sthlm.

    Ska garanterat ta mer till mig och fortsätta jobba med mitt varumärke. Vilket är tanken med bloggen.

  4. Att inte försöka ”sälja in något” (vad det än må vara) utan att lyssna intressera sig för den personen framför dig brukar oftast ge bra resultat. När det sedan finns en ”relation” så är det mycket enklare att komma med förslag eller bli rekommenderad till annan.

    Och instämmer helt med Anders gällande ”sharing is caring”, karma är stark kraft 🙂

  5. Bra skrivet och något jag borde ta tag i. Ännu kan jag inte påstå att jag byggt på mitt personliga varumärke, åtminstone inte i aktiv mening…

  6. Riktigt bra skrivet, och så sant. Jobbar man med SEO och webbprojekt så skapar ett starkt personligt varumärke på webben också ofta många sköna naturliga inlänkar.

  7. Pedagogisk, klar text som kan läsas om och om igen. Användbar för såväl privata personer som företag. Värd att dela vidare:), tack från mig och andra som jag ska dela med mig

  8. Mycket bra och träffande! Kan bara hålla med! Något jag kan tillägga är att man är sitt eget varumärke vare sig man vill eller inte. De flesta jag känner i branschen eller som jag har arbetat med har använt sig av sociala media både för att kolla upp samarbetspartners (som ett komplement till t.ex. en UC) såväl som jobbsökande. Därför är det enligt min mening viktigt att se till sitt varumärke, även om man inte har för avsikt att bli känd eller själv vara i en ledande position. Man inte bara har ett utan är och lever som ett varumärke.

    Man får mersmak av posten så vad sägs om att göra nya poster, en för varje rubrik, och gå in mer i detalj? =)

  9. Bra artikel. Själv har jag drivit egna företag i snart 9 år och aldrig spenderat en krona på traditionell marknadsföring. Men jag har jobb ändå och till och med behövt tacka nej till vissa uppdrag pga av tidsbrist, vilket är ett lyxproblem som småföretagare.

    I stort sett alla uppdrag som kommer in är tack vare mitt nätverkande under årens lopp, så det är verkligen värt det. Kom ihåg, visitkortet är din bästa vän. Gå aldrig hemifrån utan dem 🙂

  10. Kul att läsa! Jag har alltid lite distans till folk som pratar om att bygga sitt personliga varumärke, det är ofta mycket snack och lite verkstad, men det här var bra med konkreta punkter.

    Särskilt viktigt tycker jag det är att tänka på att man även som (kommande) anställd har ett personligt varumärke att ta hand, bara det att kunden då är arbetsgivaren istället för uppdragsgivaren.

    Något som också gynnar det personliga varumärket är att se andra i branschen som kollegor istället för konkurrenter. Istället för ’den enes död den andres bröd’, så tror jag på att baka brödet tillsammans, haha.

    • Kul att du tycker så Henrik!

      Angående detta med att baka brödet tillsammans så är det något jag tänker mycket på och försöker vidhålla så långt det går.

      Jag tror att de som jobbar med webben är lite unika med det. Att de i större utsträckning pratar om kollegor än konkurrenter. Så ser det ut i min sfär i alla fall.

    • Ha ha Aron! Gary lyssnar jag på när jag pendlar. Och ja han är en stor inspirationskälla. Det jag skriver kommer från hjärtat och är saker jag upplevt och lärt mig med tiden,

  11. Intressant artikel Andreas! Personligen tror jag punkt två är den viktigaste i det hela. Att sätta bra mål som grundar sig i den du är, vad du vill och har engagemang för. Det kräver både en hel del erfarenheter, insikter och är lättare sagt än gjort (det lär ta några korrieringar) men nödvändigt, särskilt för entrepenörer och konsulter med högt satta mål!

  12. Väldigt bra och väl värt att fundera över flertalet av de punkter du nämner. Kommer säkert läsa den här artikeln igen för att påminna mig själv.

    Lev väl! / Håkan

  13. Bra artikel Andreas.

    Att använda sitt namn som varumärke har varit naturligt för mig och något jag bestämde mig för när jag startade min karriär på internet i början av 2005.

    Jag tycker ämnet är mycket intressant och jag skrev en artikel om det i början av 2006 men då höll en del inte med mig. När jag startade SEO-forum.se i februari 2006 ville jag först kräva att alla skulle ha sitt riktiga namn som användarnamn men det var inte möjligt då att få igenom. Under tiden som gick bytade sedan en del medlemmar på forumet sitt användarnamn till sitt riktiga namn.

    Nu i 2009/2010 har jag sett en hel del artiklar i tidningar och bloggar om vikten att bygga upp sitt personliga varumärke. Finns till och med böcker om det.

    Det finns hundratals saker man kan göra inom PR och branding och det har blivit ännu lättare nu när webben har blivit social.

    Skulle faktiskt vara intressant att skriva en artikel om detta – hoppas jag får tid till det en dag.

    Det händer faktiskt ganska ofta att okända personer offline känner igen mitt namn – det är rätt kul faktiskt. Och snacka om hur lättare det är att sälja till kunder när de redan har sett ens namn ett antal gånger förut.

    PS: Andreas, du skulle behöva lite CSS-padding både i kommentarerna och i rutorna till höger.

  14. Exempel på CSS du kan lägga i slutet av style.css för att rätta till det värsta:

    .box .box-content h3 {margin-bottom:10px;}
    .box .box-content {padding:15px;}
    ol.commentlist p {padding:5px 0;}

  15. Här har ni ännu en röst i hyllningskören!

    Och Jim Westergren har en poäng i att man alltid skall använda sitt riktiga namn i alla forum och sociala media på nätet. Det har jag alltid gjort.

    När jag var 20 år bytte jag tilltalsnamn från Gösta till Kalle. Nu 27 år senare kan jag konstatera att ”varumärket” Kalle Blomqvist faktiskt gett mig en hel del kunder, både pga igenkänningsfaktorn (tack vare Astrid Lindgren) och mina tidigare eskapader inom bl.a. marknadsföring, SEO, PR och utbildning.

    Som första steg i en internationell ”karriär” som copywriter och PR-konsult för mitt eget e-handelsprojekt (och senare även för andras) skall jag etablera det på engelska mer gångbara namnet ”Charlie Bloom”. Det har både för- och nackdelar att ha flera ”identiteter” men jag ser det lite som ett experiment.

    Slutligen ett tips: Skriv ihop en ”mini-CV” för dig själv. T.ex. i form av en ”affärsidé” i några meningar, precis som all företag bör göra (men ofta glömmer). Placera denna vid kontaktuppgifterna på din hemsida, på Facebook, på Twitter och på ditt VISITKORT (!). Då lovar jag dig att du får fler kunder och kontakter, inte minst via sökmotorerna.

  16. Som alla andra tycker jag det var ett kanoninlägg eftersom det är konkret och praktiskt. För mig och mitt företag så handlar personliga varumärken om att konkret ta reda på ditt professionella rykte och bygga vidare på det.

    När du känner detta – då kan du också sammanfatta hur du upplevs av din professionella omgivning i en mening. Detta blir din tagline som på ett mycket effektivt sätt ersätter din titel.

    Garys föreläsning rekommenderar jag också!!

  17. Det personliga varumärket intresserar mig mycket. Både som företagare och som privatperson. När jag träffar arbetssökande pratar vi mycket om detta. Och när jag träffar studenter och nyföretagare likaså. Alla har glädje av kunskaper i detta ämne. För mig handlar det dock om att känna och följa min magkänsla, att bygga upp något som jag kan stå för. Det skapar trygghet i varumärkesbyggandet i alla fall för mig.

    Gillar det du skriver – att det är så konkret. Bra punkter att diskutera runt. Lycka till med ditt företag – jag återkommer hit=)

8 Trackbacks & Pingbacks

  1. Niclas Borgström på nätet April 27th « Niclas Borgströms digitala liv
  2. Browsat – 27 April, 2010 | born to hula
  3. SNTS blogg » Att bygga ett personligt varumärke på internet
  4. Vecka 17 | Tores sagor från verkligheten
  5. Starten på mitt personliga varumärke
  6. Bygg upp förtroende | Min resa till frihet
  7. Gör som Maria Montazami - Stärk ditt personliga varumärke med facebook | toppenjobbet.nu
  8. Länksamling personligt varumärke på nätet!! | Emil Jansson

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*