Hantera kritik

Om du är nytänkande och skiljer dig från mängden på något sätt, så kommer du med all sannolikhet att få ta emot ganska mycket kritik, både konstruktiv och oberättigad. Även fast du inte är den mest innovativa entreprenören i din branch så är jag övertygad om att du fått ta emot en hel del kritik ändå. Frågan är, kunde du besvara kritiken på ett bra sätt då? Tog du kritiken och gjorde något bra utav det?

Nedan följer ett par tips för att hjälpa dig hantera kritik bättre i din affärsverksamhet.

Känn dig inte motarbetad
Du måste behålla en positiv attityd och ta kritiken och göra något bra utav den kritik du får ta emot. All kritik du får kommer inte att vara berättigad, och när den inte är det så måste du kunna försvara dig mot den person som kritiserar dig.

Om din kritiker är fientlig, så beror det ofta på att denna person är avundsjuk och vet att han kan göra dig upprörd och ledsen genom att kritisera dig men som entreprenör så måste du arbeta med ditt självförtroende, hålla huvudet högt och alltid tro på dig själv.

Det bästa sättet att hantera destruktiv kritik är förmodligen att bara ignorera det, den som kritiserar förväntar sig en reaktion och när han inte får det så är det hela över. Vad du är gör så sjunk inte till den nivå din kritiker är på, om du måste försvara dig gör det på ett sätt som ger dig fördelar och inte tvärtom. Tänk på att du inte alltid måste försvara dig.

Lyssna och agera
Om det är konstruktiv kritik du får så bör du verkligen lyssna på vad personen har att säga, och reflektera över det. Men du bör inte alltid bara lyssna på en persons åsikter. Vare sig kritiken är positiv eller negativ, så bör du rådgöra med flera källor innan du agerar och gör ändringar.

Glöm inte att tacka din kritiker om du får feedback som är värdefull för dig.

Om du känner att den kritik du fått var berättigad men inte på något sätt konstruktiv så bör du be den person som gav dig kritiken att mer ingående förklara vad han menar och vad han tycker du ska göra för att förbättra dig. Genom denna handling har du tagit något ”negativt” och gjort det till något positivt.

Du kan tjäna på att få kritik, och konsten att hantera kritik är en viktig del på vägen till framgång.

7 Comments on Hantera kritik

  1. Wow! Tack för detta inlägg, det kom ”at the right time” för mig, så att säga. Jag fick själv en ”kalldusch” senast när jag sökte finansiering till min affärsidée och mötade väldigt hårda kritiker. Men ”what doesn’t kill you makes you stronger” eller hur? Tack igen.

  2. Om vi ska utgå från det faktum att all kritik är berättigad, samt subjektiv, så kommer det alltid att föreligga en viss sanning i det som presenteras. Med detta som underlag så är rannsaka avsevärt mycket viktigare än ett försvar – vilket präglar din publikation.

  3. Utan kritik kommer man inte att utvecklas vare sig som företagare eller människa, skönt att du plitade ner detta. Och när kommer din bok Andreas??
    😉

  4. Så att sjunka till samma nivå och argumentera på som en galning är inte rätt väg?! 😉

    Skämtåsido, bra skrivet som vanligt. Jag gillar alltid när någon kommer med åsikter och kommenterar om vad jag gör

  5. Precis vad jag behövde höra. En gruppchef jag har under mej letar
    fel jag gör hela tiden. Man känner sej jämt på försvar.
    Känns som han vill se mej misslyckas. Väldigt jobbigt.

Lämna ett svar till Mathilda Avbryt svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*