Fråga Andreas

Kristofer ställde frågan:

”Hur hittar du dina kunder som småföretagare? jag gissar att du inte kan anställa en säljare”

Andreas svarar:

Nej, jag har ingen anställd säljare. De flesta kunder har hittat mig och sedan har det spridits mun till mun. Jag är ute och representerar mycket både online på t.ex. forum och bloggar men också offline bland företag.

Jag har arbetat på att bygga upp ett stabilt varumärke kring mitt namn de senaste åren både lokalt och på Internet och det har nu börjat betala sig.

Vad gäller marknadsföring så sker det mesta förutom mun till mun via sökmotorerna. Jag låter mina webbplatser göra säljandet åt mig och har ingen aktiv telefonförsäljning eller liknande. Nu testar jag dock ett nytt koncept där jag går igenom hela telefonkatalogen och skickar personlig brev på posten med förslag på hur jag kan förbättra det specifika företagets internetnärvaro.

6 Comments

  1. Telefonförsäljning tror jag inte så mycket på. Inte som en första kontaktform iaf. Jag inbillar mig att telefonförsäljning har fått ett dåligt rykte, och risken är att gör ett negativt första intryck om man ringer runt till företag.

    För flera år sedan när jag sålde hårdvara brukade jag med jämna mellanrum skicka ut oadresserad reklam till företag inom vissa postnummer. Det var en rätt så effektiv metod och framförallt väldigt billig. Jag skrev A4-sidor i färg på skrivaren och lämnade in till posten (de har siffror på hur många företag det finns inom varje postnummerområde). Ibland annonserade jag också i lokala annonsblad, och det var också rätt så effektivt (när det gäller privatpersoner då). Annonser i morgontidningar (lokala) har jag också provat på, men det gav inte mycket och var dyrt.

    Några erfarenheter från världen utanför internet. 🙂

  2. Jag håller med dig till 100% angående telefonförsäljningen. Det kan säkert fungera men är nog väldigt tidskrävande och kan nog tära på ryktet.

    Jag får tacka för redovisningen. Kan se vad jag kan ge mig på där.

  3. Det känns svårt att hinna med att både bygga upp ditt varumärke och utveckla sidor, du får lära mig nån gång hur man gör 😉

  4. Detta har skett under 7 år. Så inget som stressats fram direkt. 🙂

    Sen vad gäller utvecklingen så står jag endast för idéerna och koncepten. själva utvecklandet och så mycket som möjligt outsourcas.

  5. Jo jag tror det är en bra strategi. Att outsource allt man inte är ”bäst” på så att man kan fokusera på det man gör bäst och inte ödlsar verksamhetens värdefulla tid på annat.

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*