10 tips: Så skapar du ett framgångsrikt affiliate-program

Det händer hela tiden mycket i affiliate-branschen, både negativt och positivt. På senaste tid tyvärr extremt mycket negativt, som främst har påverkat affiliates på olika sätt.

Idag lunchade jag med Christian, som driver företaget Get a Newsletter. Vi pratade under den ca timmen vi åt om webben, men med fokus på affiliate-marknadsföring. Get a Newsletter har själv ett affiliate-program och vi pratade bland annat om vad som krävs för att driva ett framgångsrikt affiliate-program och från denna diskussion och från mina tidigare erfarenheter, främst som affiliate så presenterar jag här ett par tips för dig som vill starta eller redan driver ett affiliate-program som du vill förbättra.

Kommunicera med dina affiliates

Nyckeln till ett framgångsrikt affiliateprogram är kommunikation. Var tydlig med förändringar i programmet, och för gärna diskussion med dina affiliates innan större ändringar som stort påverkar affiliatens inkomst

Fråga dina affiliates vad de vill ha. När du får igång en sådan diskussion och anpassar dig efter det så har du kommit långt.

Sök själv aktivt efter affiliates att samarbeta med

Beroende på vilket affiliatenätverk som du arbetar med så får du olika nivåer av service gällande detta. Självklart spelar här också storleken på din plånbok in.

Hur som helst så är det extremt viktigt att bygga upp relationer med dina affiliates, och jobba aktivt med dem som har potential eller har visat att de kan leverera.

Så ut och leta affiliates som kan vara något bra för ditt affiliateprogram. Representera i forum, i mikrobloggar, och nätverka med affiliates på olika event.

Våga neka

Varje gång en affiliate lägger upp dina annonser på en sajt som exponeras ditt  varumärke mot potentiella kunder. Detta är en av anledningarna till varför du ska granska affiliateansökningar noga och våga neka affiliates som inte duger till att representera ditt varumärke och dina produkter.

Problemen som detta kan skapa om du slarvar med det kommer kosta dig mer än om du från början lägger ned tid på att få till det från början.

Konkurrera inte med dina affiliates

Detta sker allt för ofta. Självklart finns en naturlig konkurrens i till exempel sökresultaten hos Google men att lägga ner pengar på att få bort affiliates ur serpen eller tävla alldeles för hårt mot dina affiliates med SEM, förlorar du troligen mer på än att lägga pengarna på att utveckla ditt affiliateprogram och ditt samarbete med dina affiliates.

Detta gäller så klart inte alla som driver affiliateprogram men många gånger så är affiliatesen en ända stor marknadsföringsavdelning som kan ersätta det arbete du själv lägger ner. Så räkna på det och vårda denna relation istället för att motarbeta den.

Annonsmaterial

En extremt viktig del är att jobba aktivt med annonsmaterialet för dina kampanjer.
Det är viktigt att:

  • Hålla banners uppdaterade så att erbjudanden och motsvande är aktuella.
  • Att vara kreativ i framtagandet av banners.
  • Våga testa olika varianter.
  • Ta fram annonsmaterial efter affiliates önskan.
  • Erbjuda affiliaten många olika storlekar på banners.
  • Låta affiliaten själv skapa egna textlänkar så de kan anpassa annonsen på sin sajt.

Erbjud något mer

Något som garanterat kommer öka intresset bland affiliates för din  sajt är om du erbjuder dem något mer än bara det gamla vanliga annonformaten.

Erbjud dina affiliates till exempel:

  • Produktfeeds så att de kan plocka in och presentera detta på sin sajt.
  • API så att de kan ta fram egna lösningar för att marknadsföra ditt företag.
  • Rätten att använda bilder på dina produkter i sin marknadsföring.

Ersättningsnivåer

Det viktigaste för en affiliate är så klart att de tjänar pengar på att publicera dina annnonser och kampanjer. Därför är det viktigt att ge dina affiliates är skälig ersättning för det jobb de gör.

Om du säljer en produkt eller tjänst som troligen gör kunder återkommande så kan det vara värt att kolla på om du kan ge affiliaten stora delar av inkomsten vid första köpet.

Men en hög ersättning betyder inte allt. En lägre ersättning för en butik eller sajt som ger hög konvertering kan så klart vara mer värt än ett affiliate-program som har hög ersättning men en butik som konverterar extremt dåligt.

Löpande support

Det här går så klart tillbaka till det här med att bygga relationer med dina affiliates. Det gäller ju sedan att våra denna relation och här gör många afffiliateprogram misstaget att efter att du lagt upp deras fina annons på din sajt så stänger de av kommunikationen och svarar på mail och ger annan support lite när det vill och orkar. Har du som affiliate tur så kanske affiliatenätverket kan trycka på lite, men det händer tyvärr inte så ofta.

Så svara på frågor från affiliates inom 3 dagar, och så klart gärna samma dag. Mycket sker i realtid på webben och till exempel ett tillfälligt trafikuppsving vill man ju inte som affiliate ska gå till spillo, men det gör det ofta om man inte kan få till saker som man vill.

Viktiga resurser

Webmaster Network
Ett forum där det flitigt diskuteras om alla affiliateprogram och affiliatenätverk, speciellt om dem som inte sköter sig eller ger sina affiliates dåliga förutsättningar. Viktigt att du håller koll här och kan ge svar på tal.

SEO-forum
Ett forum där det bland annat diskuteras affiliatemarknadsföring. Din målgrupp finns troligen här, så finns där tillgänglig.

Affiliate-forum
Ett forum som är skapat för både affiliates och annonsörer som driver affiliate-program.

Twitter
Kör igång med Twitter och låt dina affiliates följa dig för att få uppdateringar om ditt affiliateprogram och ditt företag.

Detta är också en utmärkt kanal för affiliates att kommunicera med dig på.

Bloggy
Jag vill också rekommendera svenska Bloggy som precis som Twitter är en mikrobloggstjänst. På Bloggy finns stora delar affiliates och de har funktioner så som grupper, där diskussionstrådar kan skapas. Det var bland annat här som tävlingen Affiliate-SM skapades.

Svenska Affiliates
Det är här Svenska affiliates organiserar sig. Engagera dig i detta projekt.

Affiliate-nätverken

Nedan följer en lista på en del av de affiliate-nätverk som arbetar på dem svenska marknaden och min kommentar om dem.

Zanox

Ett av Europas ledande affiliatenätverk. Sverigekontoret jobbar mycket  aktivt med både sina affiliates och sina annonsörer vilket är extremt positivt för den som önskar att drifta sitt affiliateprogram hos dem.

Avgifter: Startavgift, månadsavgift och transaktionsavgift.

Commision Junction

Jätten från USA. Mycket kompetent personal och även CJ är ett företag som aktivt jobbar med att förbättra relationen med alla parter i nätverket.

Avgifter: Startavgift,, månadsavgift och transaktionsavgift.

Adtraction

Den svenska utmanaren som relativt snabbt etablerat sig starkt.

Avgifter: Inga uppgifter om upplägg.

Double

Ett affiliatenätverk som man inte hör så mycket om eller av men de har hållit sig på marknaden i många år nu.

Avgifter: Startavgift, månadsavgift och transaktionsavgift.

Frossle

En uppstickare som lockat till sig många mindra aktörer som startat affiliateprogram. Detta är något som behövs och som jag ser mycket positivt på.

Avgifter: Endast transaktionsavgift.

Jag hoppas att denna artikel har gett dig i alla fall en liten tankeställare och kanske för en del viljan att starta ett affiliateprogram och göra det på rätt sätt. Om du önskar konsultering kring detta så finns jag och Jakob på Dream Builders, tillgängliga för sådana uppdrag.

21 Comments

  1. En sak som många Merchants glömmer är att ha en nära dialog med sina bästpresterande publishers. uppenbarligen gör top 3 affiliates något rätt och här är det viktigt att föra en dialog.

    Fråga vad publishern behöver för att öka dina sales/leads, erbjud publishern unika rabattkoder eller tävlingar, ge publishern bra content som deras besökarna ser som ett mervärde. ett affiliateprogram är bara så bra som du gör det till.

  2. För att utveckla lite.

    Jag hittade GAN via en affiliatelänk och tycker verkligen att det är ett utmärkt system. Jag är mao en perfekt ambasadör för merchanten, dessvärre har jar helt fel målgrupp.

    TKJ-blogg däremot har helt rätt målgrupp och har förmodligen många potentiella kunder som läsare. TKJ är en proffsbloggare och är givetvis intresserad av content och något som ger hans läsare ett mervärde. Genom att ge honom bra content som han kan skriva om (kan vara en get started guide eller liknande) samt någon rabattkod eller genom att annordna en tävling hos honom så skaps det en win-win. GAN får nya kunder, TKJ får intressanta saker att skriva om samt ersättning för sales.

  3. Hejsan Andreas, strålande inlägg som vanligt, en sak dock, när det står ”avgifter” så hade det varit mycket intressant att veta en ungefärlig estimering av avgiften i fråga! Eftersom att den säkerligen kan variera stort mellan dom olika aktörerna?

    Vänligen,
    Fredrik Näs

    • @Fredrik; Jag vet ungefär hur de ligger, och de flesta jag nämnde har liknanden nivåer på sina avgifter. De är höga kan man i alla fall säga.

  4. @ Fredrik Näs:

    Avgifterna varierar (givetvis) från affiliatebolag. Som en mindre aktör kan det vara värt att kolla på bolag som frossle, double och andra bolag som inte tar start/månadsavgift utan endast tar en procentsats på köpbeloppet.

    Denna summa kan ligga på exempelvis 30 procent . du säljer en vara för 1000 sek, provision till publishers är 10 procent + nätverksavgifter (30% av köpbelopp) vilket ger dig en kostnad på 130 sek totalt.

    Nu tar visserligen double.net en mindre startsumma, men dom har vart aktiva länge och kan sitt jobb, vilket alltid är en säkerhet.

    Som ett stort bolag skulle jag gå till zanox.se, som ett mindre skulle jag gå till någon av de andra aktörerna.

  5. söndagssnurrig 🙂

    Lägger till att det finns flera nätverk att tillgå beroende på vad/vilka man vill nå ut till.

    På senare tid har det dykt upp affiliatenätverk som inriktar sig mot bloggare.

    Exempelvis finns cravings.se där du når ut till bloggare på ett smidigt och inom kort startar ett nytt nätverk som heter AdPal.se sin satsning inom bloggosfären. AdPal verkar spännande då de kommer att arbeta med en (i Sverige) ny modell som heter CPI, cost per insert.

  6. Riktigt bra artikel och tack än en gång för en intressant och givande lunch!

    Kommer att justera en del i vårt sätt att kommunicera med affiliates vilket också förhoppningsvis kommer att synas i resultatet.

    @sammi: Bra idéer du kommer med, att jobba med mer innehåll är bra. Gick t.ex. in och skrev en artikel för dagenspromotion.se förra veckan 🙂 Ett par e-böcker som affilates kan bjuda på är lysande!

  7. För mig som potentiellt ny aktör är Frossle det mest intressanta nätverket (trots diskussioner på senare tid om deras tekniska problem) eftersom de saknar start- och månadsavgifter. Förvisso framgår inte storleken på dessa avgifter ovan, men som Frossle visar genom sin snabba expansion så går det alldeles utmärkt att bedriva affiliatemäkling även utan dessa avgifter.

    Skillnaden är att man som annonsör kan få en absolut säker investering, vilket tilltalar oss mindre aktörer, och beroende på avgift kanske också de något större. Om valet står mellan att betala två avgifter oavsett resultat plus en resultatberoende eller bara betala en resultatberoende, även om den är högre, så är valet enkelt. För min del garanterar det lägre overheadkostnader i uppstartsfasen och det är värt mycket.

    Det är förståeligt att de andra, större och konsoliderade nätverken som debiterar fasta avgifter kan ha fler affiliates och högre kvalitet på dessa, men eftersom de inte erbjuder några garantier så är detta ändå en risk för mig.

    Jag har inget emot risker, men när man har begränsade resurser, som i de flesta start-ups, så är det mer riskabla valet sällan det mest attraktiva.

    Förslag till affiliatenätverken: varför inte slopa startavgifterna och debitera månadsavgift först efter några prova-på månader, så man kan mäta om det ger tillräckligt bra ROI? Alternativt debitera månadsavgift först om man når över ett visst resultat, i mitt fall skulle det kanske bli värt det först efter 100 leads.

  8. Förresten, tack för ett mycket bra inlägg. Uppdatera gärna med mer info! Hoppas på en fortsatt givande diskussion här; ser lovande ut! 🙂

  9. Bra skrivet Andreas! Bara och luta sig tillbaks i stolen och vänta på att alla affiliates blir proffs =).

    Tänkte på ytterligare en grej, affiliates behöver jobba på sin konvertering / landningssidor. Främst för sin egen skull, men det är halvroligt att som publicist skicka 1000-tals besökare till affiliates utan ett enda köp. Det beror ju naturligtvis även på vilken kvalitet ens egna besökare har.

  10. Jag har testat att köra lite med olika affiliate program, men jag tycker det verkar svårt att få folk att konvertera. I och för sig har jag inte försökt få trafiken att konvertera rikigt heller, utan jag har mest lagt upp affiliatelänkar på lite olika sidor utan koppling till annonserna.

  11. Jovisst Andreas du har ju helt rätt. Men jag ville visa på att det finns svenska ord att använda för att göra affärer tillsammans med andra. Jag kan ibland tycka att man krånglar till det med att blanda in engelska uttryck i svenska sammanhang. Att göra affärer är ju inget nytt även om det engelska uttrycket inte fanns med i ”skolengelskan”.
    Kanske reagerade jag lite mera än vanligt då jag tycker dina inlägg är klara och tydliga för övrigt. /Kent

  12. Hej Andreas,
    Jag har en jämförelsesida för företag och håller på att sluta avtal med några av företagen. Ingen av dem är anslutna någonstans och jag vill fixa det så enkelt som möjligt. Vilken aktör är lämpligast att ha som mellandhand eller går det lösa utan mellanhand?

    Mvh Erik

Lämna ett svar till anonymous Avbryt svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*